CV / art works / texts / links / catalog / биография / работы / тексты / ссылки / каталог / библиография  

New Molokhovets (2009)

Installation: handmade bread, barbed wire

 

Новый Молоховец (2009)

Инсталляция: хлеба ручной работы, колючая проволока

 

Exhibitions: The Future is from Here. Pavilion #57, All-Russian Exhibition Center (VVTs), Moscow, 2009; Kandinsky Prize-2009 nominees' exhibition. Central House of Artists, Moscow, 2009; Lost in Translation. Palazzo Ca'Foscari, Venice, 2013.

Выставки: Будущее – отсюда. Павильон №57, ВВЦ, Москва, 2009; Премия Кандинского-2009. Выставка номинантов. Центральный Дом Художника, Москва, 2009; Трудности перевода. Палаццо Ка-Фоскари, Венеция, 2013.

 


 


 


 


 

Anarchism-biocosmism suggested the concept of other space-time coordinates of the total liberation of man and humanity. In counterbalance to the earlier utopian doctrine, an attempt was made to formulate ideas moving the realisation of the ideals of anarchism beyond the boundaries of the near future. Objectively this helped solve the tasks of preserving the fundamental values of anarchism, revise a series of its provisions, promote a new utopia, which functioned as an anti-utopia in relation to the utopias of the previous anarchism. Anarchism-biocosmism understood political liberation as one of the by-products of Space exploration, of the mastery of objective reality’s infinite parameters and of time control. “Natural oppression” and the dependence on Nature were looked upon as the bases of all forms of social oppression, and the future victory of mankind over Nature – as the only real way of social liberation. The necessity of the transition from man’s power over man to man’s power over Nature, to the organising of the Universe was proclaimed.

Biocosmists also showed themselves to be those who popularized several of the natural-sciences and technical achievements. In politics biocosmism originally emerged as one of the movements of non-classical anarchism, and later, after the split amongst the biocosmists in 1922, a purely anarchic wing (anarchism-biocosmism) and a radical-left movement of a broader political orientation (“Cosmic maximalism”) appeared. Udartsev S. F. “The Political and Legal Theory of Anarchism in Russia”, M., Forum-M, 1994. p. 285
Such a relationship of man and the world – is the condition of the realisation of the central idea of the philosophy of Russian Cosmism: of the potential equality of the world and of man, whose predestination is to inhabit the world, the Universe. This very project is studied in S. Shutov’s work “New Malahovets”. The recipes of the most popular cookery book are the recipes for the exploration of Space, possibly hostile, possibly friendly, but the only possible home of new mankind.

Sergey Shutov

 

 

 

Анархизм-биокосмизм выдвигал концепцию иных пространственно-временных координат полного освобождения человека и человечества. В противовес прежней утопической доктрине предпринималась попытка сформулировать идеи, отодвигающие осуществление идеалов анархизма за пределы ближайшего будущего. Объективно этим решались задачи сохранения основных ценностей анархизма, ревизия ряда его положений, выдвижение новой утопии, имевшей функцию антиутопии по отношению к утопиям прежнего анархизма. Политическое освобождение анархизм-биокосмизм понимал как один из побочных результатов освоения космоса, овладения бесконечными параметрами бытия, управления временем. «Натуральный гнет», зависимость от природы рассматривались как основа всех форм социального угнетения, а будущая победа человечества над природой — как единственно реальный путь социального освобождения. Провозглашались необходимость перехода от власти человека над человеком к власти человека над природой, к организации вселенной.

Биокосмисты проявили себя и как популяризаторы некоторых естественно-научных и технических достижений. В политической мысли биокосмизм первоначально появился как одно из течений неклассического анархизма, а позднее, после раскола среди биокосмистов в 1922 году, в нем выделились собственно анархическое крыло (анархизм-биокосмизм) и леворадикальное течение более широкой политической ориентации («космический максимализм») (Ударцев С.Ф. Политическая и правовая теория анархизма в России. М., Форум-М, 1994. С. 285).

Такое отношение человека и мира — условие реализации центральной идеи философии русского космизма: потенциальной равновеликости мира и человека, предназначение которого — вселиться в мир, во Вселенную. Этот проект и рассматривается в работе Сергея Шутова «Новый Молоховец». Рецепты популярнейшей кулинарной книги являются рецептом освоения космоса, возможно враждебного, возможно дружественного, но являющегося единственно возможным домом нового человечества.

С. Ш.

 

 

 

 

  © 2015 by Sergey Shutov